Jumaat, April 15, 2016

Kimchi Korea: Route to the West Jeju

22 Mar 2016: Barat Jeju
Fara bangun awal gila. Haku² sangat pulak dia nk gi jenjalan (^^").. but then dia tertido semula. Pukul 6.10am uda kejut semua suruh bangun dan bersiap..

Breakfast meggi dan nescafe jer kami pagi nie.. (^_^)

Depan hotel

Pukul 8.00 pg bergerak turun dan tunggu bus tour yg dah dibook awal².. Around 8.15 pg tour guide kami, Mr. Ko sampai.. Bus lalu keliling bdr jeju untuk ambil 2 group penumpang yg lain pula..

Kami book dua tour trip dgn Mr. Ko dan hari nie kami akan cover bahagian barat Jeju.. Selesai ambil semua orang, mari kita menuju ke lokasi yg pertama:

With Janice  and the geng, kawan baru dr Mesia juga..

The Mysterious Road
Takde apa yg boleh diceritakan ttg tempat nie kecuali sebuah jalan yg misteri.. Jalan lurus yg terletak di kaki sebuah gunung nie kalau dilihat terus, akan nampak seperti mendaki bukit..

..dan yg menjadi misterinya ialah, kenderaan atau bendalir akan dilihat bergerak 'mendaki' sendiri bila diletakkan/ dicurahkan di atas jalan nie..

So untuk membuktikan cerita nie.. sebaik shj sampai, Mr. Ko matikan enjin bus di tengah jalan.. Dr dalam bas, kami rasa sendiri bas perlahan² bergerak mendaki bukit tanpa perlu dihidupkan enjin.

Saja tanya kenapa? Mr.Ko kata, "It's because of ghost" (^^").. sambil gelak.. Then di cakap.. ini kesan illusi mata. Actually jalan tue menurun bukit.. tp landscape between the road looks like it's going up the hill.

Teddy Bear Safari (Teseum)
Next attraction is Teseum atau lbh dikenali sbg muzium teddy bear. Terletak di wilayah Aewol-eup dan merupakan salah satu muzium yang pertama di dunia yg mempamerkan segala macam teddy beruang..

dan semuanya dijahit sendiri termasuk yang berbentuk seperti haiwan liar, haiwan laut, bunga, burung dan banyak lagi. (^_^)

Safari Zone

Indiana Jones Zone

Underwater Zone

Music + Fun Zone

Home Zone

Teddywood Zone

Exit..

Since nak pegi banyak tempat lagi, so kami diberi masa 45-60 minit jer.. aish.. mana cukup masa nak berwefie.. hahaha (^^")..

But we try to be on time.. cukup masa, kami bergegas keluar. Mr. Ko dah tunggu dlm bas, masa naik, dia hulur sourvenir: teddybear kecik sorang satu.. TQ Mr. Ko (^_^)v..

Then bergerak ke lokasi ke-tiga..

Greek Mythology Museum + 3D Trick Eye Museum
Greek Museum dan 3D Museum nie letaknya sebelah² jer.. dan both adalah art galery, but we can interact with the art..

Seperti di Teseum, kat sini kami hanya bergambar bagai nak rak.. dan masa diberi juga cuma sejam, before bergerak ke Korean Buffe Restaurant untuk lunch..

Okey.. sambung tgk gambar (^^')

Greek Mythology Museum

Keluar dr bangunan pertama, kami lari² ke bangunan sebelahnya pula.. Main² kat dlm Trick Eye Museum sampai lebam (^_^)..

3D Trick Eye Museum

Cukup masa (walaupun terlajak skit..) terus berlari² naik bas.. hahaha semua org dah dlm bas rupanya.. ~Mianhae.. So, tanpa berlengah lagi, kami menuju ke kedai makan yg dikatakan dek Mr.Ko tadi..

Elok jer sampai.. Mr. Ko pesan siap², pukul 1 kita gerak ke waterfall.. so perlu quick-lunch(?). Apa yg boleh dimakan ialah.. vege dan ikan mackerel masak asam pedas (^^")

Okey, next!

Cheonjeyeon Falls
Bergerak ke waterfall sedang² molek pkl 1.00 pm.. but otw tue, Mr. Ko berhenti kt kawasan bunga cantik ni jap..

rapeseed field

Berbalik kpd Air Terjun Cheonjeyeon nie, ada tiga bahagian, yg pertama hanya akan mengalir bila hujan lebat. Perlu turun tangga untuk sampai ke area nie.. then ada satu lapangan untuk bergambar..

1st waterfall

2nd waterfall, perlu menyusur laluan buatan 300 meter dari waterfall yg pertama.. Ada laluan khas dibuat tp perlu berhati².. step dia agak licin..

Dan yang ketiga, dikatakan yg paling cantik, sbb makin kebawah tu, ada satu gua, then air keluar seolah² macam menuang jatuh ke dalam kolam di bawah.. terletak 500m dr 2nd waterfall.

Tapi kami x sampai ke sini.. Cuma larat sampai iron bridge nie je (^^").. Bridge besi nie terletak antara waterfall ke-dua dan ke-tiga..

Mt. Song Ak
Then kami bergerak ke Gunung Songaksan, yg mana merupakan bekas tapak gunung berapi. Song Ak juga dikenali sbg 99 Bong kerana terdapat 99 peaks yang kecil.

Sgt terkenal dgn panorama yg sgt cantik jika berada di puncak Song Ak nie.. Tapi kalau dpt sampailah.. (^^”)..

Sekitar Mt. Song Ak, terdapat bukti peninggalan sejarah, pangkalan tentera Jepun bawah tanah yang dibina semasa Perang Dunia Ke-II dulu..

dan selain tue, kata Mr. Ko.. kat jeti belah bawah nie, pernah famous sebab KDrama Jewel in The Palace pernah ada buat scene-shot kat situ..

Kami mmg habiskan masa di bawah nie shj (^^').. then mula bergerak ke lokasi berikutnya..

Jeju Soingook Theme Park
Tempat nie boleh dikatakan antara tarikan utama pelancong ke Jeju-do. Di sini terdapat pelbagai model miniature senibina² terkenal dari korea dan seluruh dunia termasuk Taj Mahal, The Opera House, Eiffel Tower, London Tower etc..

So kami hanya menikmati taman tema nie dgn meronda hampir seluruh kawasan.. (^_^)

Ester Island
various famous places..
Mount Rushmore
Eiffel Tower

O'sulluc Green Tea Museum and Park
Last check-point kami ('_^).. Lokasinya di Seogwipo-si, terkenal sebagai ladang teh yang paling tip-top dan sistematik.. juga merupakan ladang teh yg terbesar di Korea.

Produk²nya juga terkenal dan berkualiti tinggi.. Kalau ke sini, wajib cuba tea, green-tea ice cream dan green tea roll cake dia.. Oh! katanya ada ice cream perasa buah kaktus.. tp xder plak nampak tadi.. but itu antara yg must try..

Lepas melepak² lbh kurng.. then, masa untuk gerak balik.. Dr sini nak balik ke Jeju city center amik masa sejam juga.. so kami sampai hotel dlm 6.15pm camtu..

Tapi kami x puas lagi nak jenjalan (^^").. so dr hotel kami jalan kaki menghala ke kawasan pantai.. kami nak pegi makan seafood.. dan otw terjumpa bahulu inti kacang merah + walnut, try rasa skit then sambung jalan..

Deretan kedai seafood nie terletak berhadapan dgn E-Mart (mall/supermarket).. Kami pilih kedai yg hanya hidangkan seafood dan vegetarian shj..

Dinner Time!!

Dinner kami malam nie: 1 set seafood steamboat (for 4 person) + bubur abalone dan seafood pancake.. Daebak! Mmg gosok perut lepas makan (^^,).. and total semua untuk makan malam kami ialah ₩60k..

Itu shj untuk hari kedua kami di Jeju.. Kita sambung next day tour kemudian.. Annyeong!!

//Suhu 13'C ~3 lapis baju + jaket jeans

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...